tiyatrom kardelen
PAYLAŞMAK GÜZELDİR  
  ANA SAYFA
  MÜZİĞİM
  TİYARO TARİHİ
  TİYATRO TERİMLERİ
  DİKSİYON EĞİTİMİ
  SES EFEKTLERI
  TİRATLAR
  OYUN METİNLERİ
  TIYATRO KITAPLARI
  GELENEKSEL OYUNLAR
  ORTAOYUNU VE KARAGÖZ
  NASREDDİN HOCA
  BUNLARI BİLİYORMUSUNUZ
  PORTRELER
  EBRU SANATI
  EBRU SANATI VİDEOLARI
  USTA ELLER
  ATATÜRK'E GÖRE...
  YAZARLARDAN
  ŞİİRLER
  LÜTFEN OKU
  RESİMLER
  KELEBEĞİN KALBİ
  FİLM İZLE
  TUGRALAR
  2007-2008 SEZONU DT.OYUNLARI
  EN İYİ 10 TÜRK FİLMİ
  TİYATRO SİTELERİ
  ANA SAYFA HABERLERİ
  USTA TİYATROCULAR
  TÜRK HALK MÜZİĞİ ÇALGILARI
  NAMAZ VAKİTLERİ
  ZİYARETÇİ DEFTERİ
  ZİYARETÇİ SAYISI
  Gönül Dostları.. SİTENİZİ EKLEYİNİZ
  BANNERLERİMİZ
Ne yapsalar boş........................
göklerden gelen bir karar vardır
TUGRALAR

 

 



TUĞRA HAKKINDA


   Tuğra Osmanlı sultanlarının gözalıcı kaligrafik nişan veya arması, bir çeşit imzasıdır. Sultanın ve babasının adını ve çoğunda el muzaffer daima dua ibaresini içerir. Örneğin Kanuni Sultan Süleyman’ın tuğrasında “Süleyman şah bin Selim şah han el-muzaffer daima” yazmaktadır. “bin” “oğlu” demektir. Tuğra bizatihi sultan tarafından yazılmayıp nişancı veya tuğrakeş veya tuğranüvis denilen görevlilerce yazılırdı. Sultanın mühürlerine de kazılmıştır. En eski Osmanlı tuğrası ikinci Osmanlı sultanı Orhan Gaziye aittir. Birinci sultan Osman Gaziye ait bir tuğraya günümüze dek hiçbir yerde rastlanmamıştır. Bu nedenle 36 Osmanlı padişahı ama 35 Osmanlı padişah tuğrası vardır. Tuğralar, Osmanlı devletinin kuruluşundan yıkılmasına kadar çok çeşitli yerlerde kullanılmış, hat sanatında bir kol olmuş ve resmi görevini tamamladıktan sonra tarihe mal olmuştur (1). Halen hat sanatını icra edenlerce sanatsal amaçlı olarak yaşatılmaktadır.


   Önceleri fermanlar gibi pek çok resmi evrak üzerine resmiyet kazandırmak için çekilen tuğra daha sonraları hükümdarlık (hanedan) sembolü olarak paralar, bayraklar, pullar, resmi abideler, resmi binalar, camiler ve saraylarda da kullanılmıştır.


   Tuğra tek başına Osmanlı kültür, sanat ve egemenliğini temsil eder. Türklere özgüdür. Türklerin bin yıllık Orta Doğu egemenliğinin mührüdür. Özellikle Türkiye dışındaki yabancılar arasında, Osmanlı denince tuğra akla gelir. Tuğranın şekli kendine mahsustur. Ne herhangi bir şey tuğraya benzer, ne de tuğra herhangi bir şeye. Her tuğrada bir yandan alışılmış tuğra şeklini korumak, diğer yandan her sultanın künyesini bu şekille barıştırmak. Zor sanat. Orhan Gazi’den Sultan Vahideddin’e kadar tekrarlanan ve değişen parçalarla tuğraların evrimini izlemek çok ilgi çekicidir. Tuğra bir güç ve egemenlik simgesi olduğu için belgelerin başında yer alır, sonunda değil...(2)


   Tuğra kelimesi Osmanlıdan önceye dayansa da ve yine tuğra benzerleri daha eski Türk devletlerinin belgelerinde kullanılsa da Osmanlı tuğralarının kendilerinden öncekilerle isim benzerliği dışında ortak yanı pek yoktur. İlk Osmanlı tuğrasının sahibi Orhan Gazinin tuğrasında yazılı Orhan ve Osman kelimelerinin yazılış şekli kendinden sonra gelen tuğraların iskeletini oluşturmuştur.


   Tuğralar bir arma olarak olgunlaşmış halini aldıktan sonra hattatlar sanatsal boyuta geçerek hep daha güzelini yazmaya çalışmışlardır. Sanatsal tuğra tabloları halinde padişah tuğraları dışında yakın zamanlarda Kur’an-ı Kerim’den ayetler, hadisler, dualar, şahıs isimleri vb. de yazılmıştır.


   Bir padişahın tuğrası kabul gördükten sonra saltanatı boyunca içeriği değişmezdi. Ancak farklı ellerden farklı çıkan tuğralar da elbet olurdu. Bir Osmanlı belgesinin tarih tesbitinde, varsa üzerindeki tuğranın sahibinin bilinmesi çok yardımcı olur. Hatta tuğradaki nüanslar tarih aralığını daha da kısaltır.


   Tuğraların okunabilmesi tüm Osmanlı tuğralarının bir araya getirilmesi ile mümkün olmuştur. Bu meyanda Sayın Suha Umur’un çalışmaları takdire şayandır, eseri bize yol göstermiştir, kendisini en iyi dileklerimle zikrediyorum.
.
   TUĞRANIN BÖLÜMLERİ
  1- Sere (Kürsü): Tuğranın en altında bulunan ve asıl metnin yazılı bulunduğu kısımdır.
  2- Beyze’ler (Arapça: yumurta): Tuğranın sol tarafında bulunan iç içe iki kavisli kısımdır.
  3- Tuğ’lar: Tuğranın üstüne doğru uzanan “elif” harfi şeklindeki uzantılardır. Her zaman elif değillerdir. Bazen harf de değillerdir. Yanlarında yer alan flama şeklindeki kavislere “zülfe” denir.
  4- Kollar (hançere): Beyzelerin devamı olarak sağa doğru paralel uzanan kollardır.
   

  Bazı tuğralarda sağ üst boşlukta ilgili padişahın “mahlas”ı da görülür.



TUĞRA METİNLERİ

PADİŞAH TUĞRA METNİ

1. Osman Gazi

Osman Gazi (bugüne kadar bulunamadı)

2. Orhan Gazi

Orhan Bin Osman

3. I. Murad

Murad bin Orhan

4. Yıldırım Bayezid

Bayezid bin Murad han

5. Çelebi Mehmed

Mehmed bin Bayezid han

6. II. Murad

Murad bin Mehmed han muzaffer

7. Fatih Sultan Mehmed

Mehmed bin Murad han muzaffer daima

8. II. Bayezid

Bayezid bin Mehmed han muzaffer daima

9. Yavuz Sultan Selim

Selim-Sah bin Bayezid han el-muzaffer daima

10. Kanuni Sultan Süleyman

Süleyman Sah bin Selim Sah han el-muzaffer daima

11. II. Selim

Selim Sah bin Suleyman Sah han el-muzaffer daima

12. III. Murad

Sah Murad bin Selim Sah han el-muzaffer daima

13. III. Mehmed

Mehmed bin Murad han el-muzaffer daima

14. I. Ahmed

Sah Ahmed bin Mehmed han el-muzaffer daima

15. I. Mustafa

Sah Mustafa bin Mehmed han el-muzaffer daima

16. Genç Osman

Sah Osman bin Ahmed han el-muzaffer daima

17. IV. Murad

Sah Murad bin Ahmed han el-muzaffer daima

18. İbrahim

Sah Ibrahim bin Ahmed han el-muzaffer daima

19. IV. Mehmed

Sah Mehmed bin Ibrahim han el-muzaffer daima

20. II. Süleyman

Sah Süleyman bin Ibrahim han el-muzaffer daima

21. II. Ahmed

Sah Ahmed bin Ibrahim han el-muzaffer daima

22. II. Mustafa

Sah Mustafa bin Mehmed han el-muzaffer daima

23. III. Ahmed

Sah Ahmed bin Mehmed han el-muzaffer daima

24. I. Mahmud

Mahmud han bin Mustafa el-muzaffer daima

25. III. Osman

Osman han bin Mustafa el-muzaffer daima

26. III. Mustafa

Mustafa han bin Ahmed el-muzaffer daima

27. I. Abdulhamid

Abdulhamid han bin Ahmed el-muzaffer daima

28. III. Selim

Selim han bin Mustafa el-muzaffer daima

29. IV. Mustafa

Mustafa han bin Abdulhamid el-muzaffer daima

30. II. Mahmud

Mahmud han bin Abdulhamid el-muzaffer daima (adli)

31. Abdulmecid

Abdulmecid han bin Mahmud el-muzaffer daima

32. Abdulaziz

Abdulaziz han bin Mahmud el-muzaffer daima

33. V. Murad

Mehmed Murad han bin Abdulmecid el-muzaffer daima

34. II. Abdulhamid

Abdulhamid han bin Abdülmecid el-muzaffer daima (el-gazi)

35. V. Mehmed (Reşad)

Mehmed han bin Abdulmecid el-muzaffer daima (Resad)

36. VI. Mehmed (Vahideddin)

Mehmed Vahideddin han bin Abdülmecid el-muzaffer daima

 




ANA SAYFAYA DÖN

sayfanın devamı
WWW.SUFLOR.TR.GG


MİHMANDAR  
 


 
 
 
 
14.11.2007 tarhinden bu güne kadar 162298 ziyaretçi (413218 klik) kişi burdaydı!



   En iyi 10 türk filmi  -  2007-2008 sezonu D.T. Oyunları  -  canlı film izle  -  Oyun Metinleri  -  Tiyatro terimleri  -  Kelebeğin Kalbi  -  Tiyatro Siteleri 

 Ana Sayfa Haberleri  -  Usta Tiyatrocular  -  SİTENİ EKLE  -  Banner ekle  -  Sayaç  -  Namaz Vakitleri 

SUFLOR Bir Kültür ve Sanat Sitesidir  ______________________________ Copyright © SUFLOR.TR.GG - Telif Hakları Adnan KUŞ.' a Aittir.________________________________ 14 / KASIM / 2007


Bir kişinin veya bir eserin bu sitede bulunması, bu siteyi hazırlayanların bu kişiyi desteklediği anlamına gelmez. Bu sitenin amacı bu eserleri kullanıcılarının değerlendirmesine sunabilmektir. Sahibinin herhangi bir isteği olursa, eser siteden derhal kaldırılacaktır.


Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol